Filmkritikk

Filmkritikk eller filmkritikk er analyse og evaluering av filmer , individuelt eller samlet. Den kan generelt deles inn i akademisk kritikk, av spesialister i filmteori , og journalistisk kritikk, som dukker opp jevnlig i aviser og andre medier .

Journalistisk kritikk

Filmkritikere jobber for trykte medier , magasiner og kringkastingsmedier , og anmelder først og fremst nye utgivelser. Kritikere ser vanligvis filmen én gang og har bare en dag eller to på seg til å formulere sine meninger. Til tross for dette har anmeldelser en betydelig innvirkning på filmer, spesielt i visse filmsjangre. Kommersielle actionfilmer, skrekkfilmer og komedier påvirkes vanligvis ikke i særlig grad av de generelle kritikerne. Sammendraget av handlingen og beskrivelsen av det har større innvirkning på folk som bestemmer seg for om de vil se filmen eller ikke. I andre sjangere, som drama, er anmeldelser viktigere: Negative anmeldelser kan føre til økonomisk tap og lav publisitet.

Virkningen av kritikk på billettsalg er gjenstand for diskusjon. Det er påstander om at filmene er så tungt markedsført og tungt finansiert at kritikere ikke kan gjøre noe med det. Imidlertid indikerer både de kommersielle feilene til noen sterkt hypede filmer (for eksempel Alexander , i USA ), som ble hardt kritisert, og den uventede suksessen til lovpriste uavhengige filmer (som Pulp Fiction ) at ekstreme kritiske reaksjoner kan ha en negativ innvirkning betydelig innflytelse. [ referanse nødvendig ]

Siden positive anmeldelser generelt fører til høyere billettsalg, prøver filmstudioer å kurere filmkritikere. Enhver større utgivelse er ledsaget av pressemateriale (kampanjemateriell) som inneholder bakgrunnsinformasjon, fotografier til bruk i publikasjoner, og noen ganger små gaver. TV -filmkritikere får ofte utdelt klipp fra filmen som de kan bruke i showene sine. [ referanse nødvendig ]

Tom kritikk

Nesten hver film, uansett hvordan den har blitt kritisert, kan få noen kritikere til å rose den. Disse utmerkelsene vises ofte i reklame for filmen. De inkluderer vanligvis uttrykk som "Spektakulær", "Fantastisk" eller "Spennende". [ referanse nødvendig ]

David Manning , en fiktiv filmkritiker skapt av en markedsføringsleder fra Sony , har blitt stemplet som en sitathore , for sitatene hans som ofte vises på reklameplakater for Columbia Pictures . [ referanse nødvendig ]

Faglig kritikk

Det er påstander om at journalistiske filmkritikere bør kalles filmreportere , og overlate navnet på filmkritiker til akademikere. Dette arbeidet er mer knyttet til filmteori eller filmvitenskap. Fusjonen mellom de to modellene blir tydelig i arbeidet til André Bazin , der kritisk teori ikke var i strid med refleksjon over selve den journalistiske kritikken. Foreløpig er det en viss interesse for å skille teori fra kritikk, når god kritikk er den som er nært knyttet til tenkning om kino.

I stedet for å bruke medier som fjernsyn eller magasiner, publiseres kritiske artikler i spesialiserte magasiner. I tillegg jobber akademiske kritikere ofte for eller er tilknyttet universiteter.

Etikk og kino

Helt fra starten har kino vist mange etiske problemer. Med veksten og utvidelsen av filmindustrien nådde disse problemene et stadig mer massivt publikum, og interessante debatter har blitt generert i og utenfor den akademiske verden. Fremkomsten av digital teknologi satte et nytt spinn på det, og i dag er det en fornyet bølge av filmisk lidenskap. Muligheten for å filme og projisere i høy kvalitet til lave kostnader, tilgang til store lerreter og sofistikerte lydsystemer har utvidet kinoopplevelsen langt utover kommersielle teatre. På denne måten gir teknologisk fortreffelighet tilgang til ulike kilder, og fornyer dermed anledningen til en forventningsfull og kreativ handling. Samtidig har behandlingen av etiske spørsmål innen vitenskap og teknologi økt betraktelig, samt inkludering av problemer knyttet til menneskerettigheter. Estetisk produksjon, assosiert med konseptuell refleksjon og samfunnsinitiativer, har blitt transformert til et viktig verktøy i perspektivet av sosial endring . En gjennomgang av det tilgjengelige panoramaet viser at etiske spørsmål reises i kinoen fra et dobbeltperspektiv. På den ene siden, når kinoen eksplisitt foreslår å bringe samtidens etiske debatter til lerretet; på den andre, når seere og analytikere finner anledning til moralsk og etisk refleksjon i kunstverket, som ofte overrasker de opprinnelige intensjonene til dets skaper. I begge tilfeller er resultatet en ekstraordinær opplevelse av tanke og handling.

Universitetet i Buenos Aires har holdt en internasjonal kongress om etikk og kino på nettet siden 2011 uavbrutt ( 2012 - 2013 - 2014 - 2015 - 2016 - 2017 - 2018 -2019 - 2020 - 2021 ). [ 1 ]

Se også

Bibliografi